...moral of the story is that, even if evolution does have a “purpose,” imparted by some higher-order creative process, that doesn’t mean there’s anything mystical or immaterial going on. And it doesn’t mean there’s a god. For all we know, there’s some “meta-natural-selection” process — playing out over eons and perhaps over multiple universes — that spawned the algorithm of natural selection, somewhat as natural selection spawned the algorithm contained in genomes.
<...>
William James said that religious belief is “
the belief that there is an unseen order, and that our supreme good lies in harmoniously adjusting ourselves thereto. ” Science has its own version of the unseen order, the laws of nature. In principle, the two kinds of order can themselves be put into harmony — and in that adjustment, too, may lie a supreme good.
... Мораль этой истории в том, что даже если эволюция имеет "цель", приданнную ей неким высшим творческим процессом, это не значит, что происходит что-то мистическое или нематериальное. И это не значит, что есть Бог. Все, что мы знаем - существует некий процесс "мета-природного отбора", который происходит в течение миллионов лет и, возможно, в многочисленных вселенных, - что и породило алгоритм естественного отбора, подобно тому, как естественный отбор породил алгоритм, содержащийся в геноме.
<...>
Уильям Джеймс сказал, что религиозная вера является "убеждением, что
существует невидимый порядок, и что наше высшее благо заключается в гармоничном приспособлении к нему." Наука имеет свою собственную версию невидимого порядка, законы природы. В принципе, эти два вида упорядоченности и сами могут быть приведены в гармонию - и в этом приспособлении также может быть высшее благо.
Robert Wright, a senior fellow at the New America Foundation, is the author, most recently, of “The Evolution of God.”
ИсточникПовтор в теме
"Кто создал человека"