Многие из тех, кто писал о небесах, начиная от Филона Александрийского, склонны подчеркивать интеллектуальные наслаждения, ожидающие нас на небе. Филон, как кажется, думает, что все спасенные будут иметь возможность наслаждаться философскими семинарами, делая небеса некой разновидностью Оксфордского колледжа. Мне больше всего нравится представление некоторых средневековых раввинов, которые видели небеса как огромную, тихую, мирную библиотеку, где книги соскакивают с полки, когда вы кивнули им, а неслышно ходящие библиотекари подносят прохладительные напитки из мяты.
Many writers on heaven, from Philo of Alexandria onwards, are inclined to stress the intellectual delights of heaven. Philo seems to think that all the saved will be able to indulge in philosophy seminars, making heaven a kind of Oxford graduate college, like All Souls. My own favourite is the image of some medieval rabbis, who saw heaven as a vast, quiet, peaceful library, where books jumped down from the shelves when you nodded to them, and soft-footed librarians dispersed cooling mint drinks.
* * *
Французский документ 1691 г. содержит любопытный взгляд на относительную тяжесть грехов. Прощение греха вероотступничества - £ 4. Отмена обетов целомудрия - £ 15. Убийство шло по цене £ 95. Самым дорогим было двоеженство, £ 1051. Что это говорит нам о Франции Людовика XIV?
He has found a French document of 1691 that provides a curious insight into the relative seriousness of sins. A dispensation buying absolution from apostasy was the equivalent of only £4. Dispensation from vows of chastity was £15. Murder was priced at £95. The most expensive was bigamy, £1051. What does this tell us about the France of Louis XIV?
Отсюда