Интересная статься о моральном инстинкте на английском (ссылка ниже).
Эволюционные теории часто связывают с "законом джунглей" - выживает сильнейший. В статье, опубликованной в "Н.Й. Таймс" говорится о биологически "встроенном" в нас моральном чувстве, которое противостоит закону джунглей.
Приводится пример того, каким образом в нас эволюционно могло бы возникнуть "бескорыстное" стремление помогать другим даже и в ущерб непосредственной выгоде.
In his classic 1971 article, Trivers, the biologist, showed how natural selection could push in the direction of true selflessness. The emergence of tit-for-tat reciprocity, which lets organisms trade favors without being cheated, is just a first step. A favor-giver not only has to avoid blatant cheaters (those who would accept a favor but not return it) but also prefer generous reciprocators (those who return the biggest favor they can afford) over stingy ones (those who return the smallest favor they can get away with). Since it’s good to be chosen as a recipient of favors, a competition arises to be the most generous partner around. More accurately, a competition arises to appear to be the most generous partner around, since the favor-giver can’t literally read minds or see into the future. A reputation for fairness and generosity becomes an asset.
Now this just sets up a competition for potential beneficiaries to inflate their reputations without making the sacrifices to back them up. But it also pressures the favor-giver to develop ever-more-sensitive radar to distinguish the genuinely generous partners from the hypocrites. This arms race will eventually reach a logical conclusion. The most effective way to seem generous and fair, under harsh scrutiny, is to be generous and fair. In the long run, then, reputation can be secured only by commitment. At least some agents evolve to be genuinely high-minded and self-sacrificing — they are moral not because of what it brings them but because that’s the kind of people they are.
*
Еще одна идея: хотя первоначально мы эгоистичны, заботимся о себе, потом о семье и клане, но постепенно начинаем описывать все более широкие круги, как бы включая в свои - пусть эгоистические - интересы все большую часть мира.
It also underlies Peter Singer’s theory of the Expanding Circle — the optimistic proposal that our moral sense, though shaped by evolution to overvalue self, kin and clan, can propel us on a path of moral progress, as our reasoning forces us to generalize it to larger and larger circles of sentient beings.
Источник* * *
Возвращаясь к теме "теологических экспериментов" - можно ли проверить утверждения религиозно-нравственного характера, вроде того, что' доминирует во Вселенной - гнев или милосердие. Приспособление идет к объективно существующим закономерностям мира, где качества, определяемые нами как "милосердие", необходимы для выживания.
Обсуждение здесь:
http://www.forum.sufism.ru/index.php?topic=27055#27055 См. также тему "Объективна ли нравственность, где ее истоки"
http://www.forum.sufism.ru/index.php?topic=2792.0