Слова
Дж. Пентланда:
[Сначала следует параграф, где говорится, что "безусловное знание" может быть доступно только человеку, его нельзя извлечь из книги - на примере приготовления кофе. Английский текст приводится внизу].
Гурджиев считал, что это безусловное знание является веществом, и только ограниченное количество его существует в мире в одно время, а эволюции всего человеческого рода зависит от качества знаний, передаваемых каким-то образом из поколения в поколение, без чрезмерного понижения на более низкие уровни знания. И, конечно, это может быть сделано только из уст в уста. И учитель, который передает эти знания, должен убедиться, что ты, ученик, в конечном итоге, в свою очередь сможешь передать знания кому-то еще в безусловной форме. Следовательно, он не начнет об этом говорить слишком рано, до тех пор пока он не убедится, насколько это возможно, что ты достаточно понимаешь его [знание] или, в конце концов, поймешь достаточно, чтобы его передать.
Gurdjieff taught that there are different levels or qualities of knowledge that a man or woman can have. And the highest level is a generative or creative or unconditioned knowledge which in some places he calls understanding. You could call it wisdom. This knowledge is more valuable and more alive than the knowledge which can be written down, put into words, held in the memory, in the head, and printed, distributed in different languages in books. For instance, unconditioned knowledge about how to make a cup of coffee will always, under all circumstances, produce excellent coffee. The knowledge is available in the man who makes the coffee at all times. And so when it's required, you get the good coffee. But ordinary knowledge from a cookbook may not be available. There may be obstacles just at the moment when the coffee is needed, and so in spite of the best intentions a person with only ordinary knowledge about coffee in some crisis may come up with a cup of bad coffee.
Перевод нижеследующего отрывка дан в начале сообщения:
Gurdjieff held that this unconditioned knowledge is a substance, and only a limited amount of it exists in the world at one time and the evolution of the whole human race depends on this quality of knowledge being passed along somehow from generation to generation without being too much downgraded into lower levels of knowledge. And of course that can only be done from mouth to mouth. And the teacher who's passing this knowledge on has to make sure that you, the pupil, will eventually in your turn be able to pass the knowledge on to somebody else in its unconditioned form and therefore will not start to speak about it too soon, until he is as sure as possible that you understand it enough or will eventually understand it enough to pass it on.
Источник (FB)