Обсуждение физики и тибетского буддизма на конференции в Университете Калифорнии, Санта Барбара.
"...это заблуждение соединять какой-либо буддийский принцип слишком тесно с феноменами физики. Физические теории - лучший пример того, что все преходяще. Что если я выдвину аргумент, будто какое-то физическое явление подтверждает важный принцип буддизма - а затем в физике появится другая теория? Это нанесет ущерб буддизму? Должны ли основания буддизма сотрясаться после каждой научной революции?
Более продуктивный диалог - когда соединение происходит на более философском уровне. Например, здесь я попытался сфокусироваться на пустоте, этом философском сердце буддизма и найти связь со сравнимым философскими вопросами в физике".
* * *
Согласно Нагарджуне, "время, таким образом, лишь взаимозависимое множество отношений, а не сущность как таковая, и уж конечно не предвечный модус существования, которым оно может показаться". [перевод приблизительный]
Talk at the Physics and Tibetan Buddhism Conference
University of California, Santa Barbara January 30-31, 1998
V. Comparisons and Connections
As I have said in my recent ruminations[6] about the relationship between physics and Buddhism, it is a mistake to connect any Buddhist principle too closely with any particular phenomena from physics. Physical theories are prime examples of impermanence. What happens if I make an argument that some physical effect verifies some great principle of Buddhism and then the physics is replaced by a new theory? Does that damage Buddhism? Are the foundations of Buddhism to tremble at every scientific revolution?
A more fruitful dialogue between Buddhism and science can occur when comparisons and connections are done at a more philosophic level. For example, here I have tried to focus on emptiness, the philosophic heart of Buddhism, and make connections with questions of comparable philosophic significance in physics.
* * *
There is a well-known and difficult section in Nagarjuna’s Mulamadhyamakakarika that analyzes time and leads to the modern interpretation, "Time is thus merely a dependent set of relations, not an entity in its own right, and certainly not the inherently existent vessel of existence it might appear to be."[7] Such critical, but difficult, points are illuminated by understanding Einstein’s relativity of time. In short, science can help us understand ancient, but pivotal, philosophic aspects of Buddhism.
http://www.buddhanet.net/timeimpe.htmТам же упоминаются несколько книг по теме:
# Mansfield, Victor, "Time in Madhyamika Buddhism and Modern Physics," The Pacific World
Journal of the Institute of Buddhist Studies, Volumes 11 & 12, 1995 & 1996, p. 10. Available at
http://www.lightlink.com/vic/time.html# Mansfield, Victor, Synchronicity, Science, and Soul-Making, Open Court Publishing, Chicago, 1995 and "Time in Madhyamika Buddhism and Modern Physics,"
# Garfield, Jay, The Fundamental Wisdom of the Middle Way, Oxford University Press, New York, 1995,
# Bohm, David, Wholeness and the Implicate Order, Routledge, & Kegan Paul, London, 1983,
* * *
Размышление о "суфийской науке" можно найти
здесь (англ.)